vaniljbulle i podencomun

Jaha, igår var det kalas, endast TVÅ bullar blev snodda från bordet av en glupsk, ngt fräck Ibiza.... vaniljbulle av högsta klass, helt klart värdig Rimset. Vilken BYRACKA tänker ni, jag kan inte annat än att hålla med =P ...... Annars är mina hundar rellativt duktiga på att hålla sig borta från bordet, ibland blir det bara FÖÖÖÖR mycket, och vem kan klandra dom? Knappast jag, eftersom allt är mitt fel, såklart det är!

ÅTGÄRD:
Träna hundarna på att dom får ngt gått ngn annanstans när det finns ngt på bordet, hellst på ett specifikt ställe, exempelvis hundbädden. Tanken är att hundarna ska gå till hundbädden varje gång ngt dukas upp på bordet, tar du inte det här, då får du ett saftigt märgen på hundbädden.... jag lovar, tusen gånger bättre än diverse korrigeringar och onödiga bråk som inte leder någonstans mer än för stunden kan hända! Alltså----> istället söker vi en långsiktig lösning, än att snabbt bli kvick problemet...

Använder du korrigering lär du snarare hunden i att vara ännu snabbare å slugare vid diverse snatteri...... starta inte en maktkamp du aldrig kommer att vinna....  detta trissar bara upp hunden och skapar negativ stress, både hos förare och hund.....

ETT TILLÄGG ANG INLÄGGET " VEM GÅR UT MED VEM" 

På exempelvis stressiga mornar, eller andra tillfälen du känner att du helt enkelt inte har tid eller ork att fullfölja ditt "sluta dra i kopplet projekt" då rekomenderar jag ett speciellt halsband eller sele som talar om för hunden att "just nu skiter jag om du drar i kopplet" MEN BARA med detta halsband eller sele.....

En annan sak som kan hjälpa dig som förare är följande tankesätt: "Från och med idag (imorgon etc) ska min hund INTE dra i kopplet någonsin"

Det låter enkelt, men det är så att man måste få vissa saker i hjärnan för att lättare nå framgång, upprepa därför tanken flera gånger under promenaden, annars glömmer man, om än bara för en sekund (som för er träning kan vara förödande) bort det där med koppeldragning och låter hunden dra en halvmeter till en stolpe för att markera.

Om man "glömmer bort" triggar det i sin tur upp hunden,,,, var 10:ånde gång lyckas jag.... det är en OTROLIG POSSITIV ENERGI som hunden får, du tränar då hunden att dra istället för att INTE dra... Börja därför inte med denna träning förän din hjärna är helt inställd på " HUNDEN SKA ALDRIG MER DRA"

Kom även ihåg att dragandet skapar stress, korrigerar du stress, skapas ofta mer stress,, använd därför inte korrigering.
mat/godis är lugnande, därför kan det vara bra att använda sig av det vid träning för att få bort dragandet ( var bara noga med VAD du berömmer )

Detta är mina egna erfareheter och sådär och jag rekomenderar proffersionell hjälp vid hundproblem/Problemhundar, jag är en simpel amatör som tycker om att tänka bara =P Såååå.....

Kommentarer
Postat av: anna o elvis

Hihi. Dina hundar vart ju snälla jämfört med "gammeltanten" vi hade med oss på agilitytävlingen igår, som under ett lopp passade på att trycka i sig 28 köttbullar och en påse kanelgifflar, eftersom tältet ändå vart tomt! =)

2008-08-25 @ 20:15:21
URL: http://elvis.blogg.se/

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0