Första cykelturen i hela livet!

I dag har följande hänt i vårat liv (som för tillfället utspelar sig i Gävle)

*Började dagen med en timmes morgonpromm med vovvarna, så roligt att gå runt på alla gångstigar...alldeles perfekt  träning för Fyra som sällan eller aldrig har koppel här...vilket hon har i Kirunastaden eftersom bilarna kör alldeles inpå gångstigen.....skulle iof funka om jag inte hade Mr. K och Lillin med oxå! Lagomt med störning här, då man då och då möter vovvar och det alltid är människor i farten.

Vi tränade ett kort pass jakt, testade en övning som jag funderat ut i går...Den går ut på att stoppa Fyra när hon är på väg till dummisen...saken är den att vi inte kommit så långt på inlärning av stoppsignalen. Om jag då blandar in den när hon sååå gärna vill till dummin så blir det ju onekligen så att hon får negativa acossiationer till stoppsignalen. Men ville introducera henne i att det kan komma ett nytt kommando efter det första....ja, alltså apportkommandot. Verkar kanske som att jag komplicerar till allting. Men eftersom Fyra är en myyycket självständig dam...så tar det också otroligt mycket på henne när hon känner sig "trampad på".

Så vi gjorde så här: Lämnade henne sittande, lade dummin ca 30 meter bort...ställde mig själv mellan henne och dummin. kommenderade apport...och när hon närmade sig mig i sin bana mot dummin så sa jag hennes namn för att uppmärksamma henne på mig, sa sitt och förstärkte med handtecknet. Kände att jag ville göra så här just i den situation vart hon är på väg till dummin...eftersom det är så befäst i henne att springa så fort som möjligt till det område dummin finns........Övningen lyckades, kändes som jag åstakom det jag ville...att få Fyra att avbryta något som hon är supermotiverad till och att hon kände att hon belönades genom med att hon efter att hon satt sig fick hämta dummin. Det bästa av allt var att jag inte behövde hävda mig som ledare eller att några onda ord blev sagda....vilket med stor säkerhet hade varit fallet om jag gjort samma sak från utgångsposition! Att jag sedan när inlärningsfasen är färdig kommer behöva göra det i alla fall...är en helt annan historia.............

*Kloklippning av hela gänget.

*IKEA, några pryls till hemmet...ett stooort mjukisdjur till Fyra...ett pyttelitet till Keron, ni som känner honom vet att det är hans favvosar :) Lillin vill bara ha ben....

*Loppmarknad, hittade fina gamla plåtburkar.

*Fyras första cykeltur i heela hennes liv :) Hon gillade att springa fort...hon tycket matte var jäääättesnabb *pluspoäng till mig* haha! Cyklade med Keron också, han har ingen broms...det tar aldrig slut -hans energi....och jag lovar att det gick fort!! Sista 10 minutrarna fick han endast trava, för att komma ner på jorden igen....pep direkt vi stod still. Han vill så mycket....för mycket.....min gubbe...

*Film

*Matte inlärning av photoshop

Gonatt




Kommentarer

Dela gärna din åsikt eller lämna ett tassavtryck, alla kommentarer kommer besvaras här på bloggen!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0